UNODC sitt besøk til Oslo

Innsynshenvendelsen var delvis vellykket.

Kjære Justis- og beredskapsdepartementet,

I medhold av offentlighetsloven ber jeg om innsyn i:

– Alle dokumenter i sak 2017/7219 samt korrespondanse og dokumenter som evt. ikke er journalført i saken, men knyttet til den og som dere besitter.

Da Riksrevisjonen har avdekket alvorlige mangler i forvaltningens journalføring ber jeg organet vurdere om det er nødvendig med en gjennomgang med aktuelle ansatte for å identifisere epost og dokumenter som kan være omfattet av kravet, men som ikke er korrekt journalført eller ikke underlagt journalføringsplikt, men allikevel omfattet.

Innsynskrav skal behandles uten ugrunnet opphold, jf. offl. § 29. Det er en maksimal frist på 3 virkedager for å saksbehandle innsynskrav, og svar skal følge formkravene i offentleglova og oppgi presis hjemmel for unntak og opplyse om klageadgang dersom dere ikke gir fullt innsyn, jf. § 31 første ledd. Manglende svar etter femdagersfristen vil bli påklaget til overordnet organ, jf. § 32 andre ledd.

Med vennlig hilsen,

Rusinnsyn

Postmottak JD, Justis- og beredskapsdepartementet

Dette er en automatisk generert e-post.
Henvendelser som krever svar eller er gjenstand for saksbehandling, vil bli besvart så snart som mulig.
E-postmottaket er betjent mandag til fredag fra kl. 0800 - 1500.

Dette er ein automatisk generert e-post.
Om førespurnaden din krev svar eller anna sakshandsaming, vil me svare så snart som mogleg.
E-postmottaket er betent måndag til fredag mellom kl 0800 - 1500.

This is an automatically generated e-mail.
Requests that require answers or are the subject of proceedings will be answered as soon as possible.
E-mail reception is manned Monday to Friday, from 0800 to 1500.

For kontakt med politisk ledelse utenom åpningstid, ring pressetelefon nr: 97 55 37 45.

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-14 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Presentasjoner - Ungdomsstraff og ungdomsoppfølging (eng)

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-16 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Program for UNODC Oslo 18122017-19122017 - Bakgrunnsinformasjon om anti-korrupsjon

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-20 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: UNODC - Narkotika

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Kjære Justis- og beredskapsdepartementet,

Vær så snill å send denne videre til personen som vurderer innsynsklager.

Jeg skriver for å klage på Justis- og beredskapsdepartementet sitt avslag på innsyn i dokumenter etter min innsynshenvendelse «UNODC sitt besøk til Oslo».

Innsyn i sak nr. 17/7219 dokument nr. 14, 16 og 20 er nektet med henvisning til at dokumentet er internt etter offl. § 14(1). Denne bestemmelsen krever at dokumentet er utarbeidet til organets interne saksforberedelse. Forutsetningen er normalt at organet har utarbeidet dokumentet selv, at dokumentet ikke er sendt ut av organet og at det er ment for den interne saksforberedelsen. Organbegrepet – hva som i lovens forstand anses å være ett organ – står altså sentralt.

I Justisdepartementes veileder til offentleglova punkt 7.2.1 utdypes kravene til § 14(1):

«Det generelle utgangspunktet er at ein organisasjon som framstår som ei sjølvstendig eining må reknast som eitt organ. I ei vurdering av om organet framstår som sjølvstendig må det leggjast vekt på korleis det er organisert, og om det har nokon sjølvstendig myndigheit til å treffe avgjerder.» I følge veilederen vil arbeidstakere vanligvis regnes som en del av organet, men ikke i saker som gjelder oppsigelser, opprykk, permisjoner, reiseregninger og andre krav på refusjon. Dersom det oppstår en konflinkt mellom arbeidstaker og organet, kan dette føre til at de faller utenfor definisjonen av ett organ, jf. veilederen s. 92. Korrespondanse mellom elever og skolen, pasienter og sykehuset eller innsatte og fengselet vil normalt ikke være å regne som interne dokumenter.

Sivilombudsmannen konkluderer med at hvert enkelt politidistrikt og politiets særorganer, som Kripos, må regnes som flere organer i sak 2014/2292, jf. følgende utdrag fra uttalelsen: «De enkelte politidistriktene regnes som egne organer i offentleglovas forstand, jf. NOU 2003: 30 side 265. Det må derfor legges til grunn at hvert enkelt politidistrikt og politiets særorganer, slik som Kripos, også regnes som ulike organer. Utveksling av dokumenter mellom de forskjellige politiorganene vil altså normalt medfører at dokumentene mister sin organinterne karakter.»

Justisdepartementet fastslår videre at selvstendige rettssubjekter med offentlig eierskap, også regnes som ett enkelt organ, både overfor «eiere» og andre selskaper innad i et konsern.

På denne bakgrunn ber vi om en ny vurdering av om organisasjonen som har arbeidet med dokumentet, fremstår som ett organ.

Videre følger det av både ordlyden og veiledern at det aktuelle dokumentet må være utarbeidet av organet selv for at §14 skal kunne gi grunnlag for avslag. Et dokument som er utarbeidet av andre, eksterne personer eller organer, kan derfor ikke omfattes av § 14(1), selv om det brukes i organets interne saksforberedelse. Vi ber om en ny vurdering av om dokumentet er utarbeidet av organet selv.

Dokumentet må være utarbeidet med det formål å være intern saksbehandling. Se mer om dette i JDs veileder, punkt 7.2.4: «Unntaket i § 14 fyrste ledd gjeld berre dokument utarbeidde til saksførebuinga. Dette vil omfatte framlegg, utkast, konsept, skisser, utgreiingarog liknande arbeidsdokument som blir utarbeidd undervegs i prosessen.». Vi ber om en ny vurdering av hva som var formålet med dokumentet.

Endelig må dokumentet være internt, noe som betyr at det som hovedregel ikke skal være sendt ut av organet, jf. JDs veileder, punkt 7.2.5: «Dersom det blir sendt ut til utanforståande i original eller kopi vil høvet til å gjere unntak etter denne føresegna som hovudregel vere tapt. Dette vil gjelde uavhengig av kven dokumentet er oversendt til og på kva måte det er sendt.» Vi ber også om en ny vurdering av om dette vilkåret er oppfylt.

Selv om det foreligger adgang til å bruke § 14, minner vi om plikten til å utøve merinnsyn som følger av offl. § 11. I denne ligger en forpliktelse til alltid å vurdere behovet for hemmelighold opp mot behovet for innsyn. Det følger av offl. § 1 at hensynet til uavhengig kontroll og innsikt gjennom innsyn, skal tillegges mye vekt. Dette var også Stortingets forutsetning da de vedtok loven – det skulle bli mer åpenhet og innsyn. Jo viktigere saken er, jo strengere må da kravene være til begrunnelsen for unntak.

FNs høykommissær for menneskerettigheter, Human Rights Watch og Vedens helseorganisasjon anbefaler idag avkriminalisering av all narkotikabruk uten andre sanksjoner og forbud mot tvangsbehandling og ufrivillige ruskontroller.

Norge velger allikevel aktivt å fortsette å bryte menneskerettighetene for en offerløs forbrytelse.

UNODC er blant de mer konservative fraksjonene i FN og også blant dem som dessverre har tilrettelagt for den utdaterte politikken med kriminalisering av rusmiddelbruk.

Det er derfor svært viktig for offentligheten å få innsyn i Norges kontakt med UNODC. Det er vanskelig å tenke seg noe som er viktigere enn alvorlige brudd på borgernes grunnleggende menneskerettigheter.

Denne saken har stor samfunnsmessig betydning, og vi mener derfor hensynet til merinnsyn må føre til at en frigir dokumentet. Opprettholdes avslaget ber vi om at saken oversendes klageinstans ”uten ugrunnet opphold”, jf. offl. § 32 . Hvis klageinstans er Kongen i statsråd, ber vi om å bli kontaktet før klagen oversendes. Dette for å ha muligheten til å vurdere om vi heller vil bringe saken inn til Sivilombudmsmannen.

Komplett historie for min innsynshenvendelse og all korrespondanse er tilgjengelig via Internett fra denne adressen: https://www.mimesbronn.no/request/unodc_...

Med vennlig hilsen,

Rusinnsyn

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-19 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Møte med UNODC 19122017 - Bidrag til talepunkter

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-18 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Møte med UNODC 19122017 - Bakgrunn mv

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-15 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Møte med UNODC i Oslo 18122017-19122017 - Bidrag til talepunkter

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd.

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-11 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Støtte til UNODC Pakistan

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-10 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Møte med UNODC i Oslo 18122017-19122017 - Bidrag til talepunkter

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-8 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Temaer for møtene med UNODC

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-9 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Program for UNODC Oslo 18122017-19122017

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-13 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Talepunkter møte med UNODC 18122017-19122017

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[email address]

vis sitert seksjon

Kjære Justis- og beredskapsdepartementet,

Vær så snill å send denne videre til personen som vurderer innsynsklager.

Jeg skriver for å klage på Justis- og beredskapsdepartementet sin håndtering av min innsynshenvendelse «UNODC sitt besøk til Oslo».

Innsyn i sak 17/7219 og dokument 19, 18, 15, 11, 10, 8, 9 og 13 er nektet med henvisning til at dokumentet er internt etter offl. § 14(1). Denne bestemmelsen krever at dokumentet er utarbeidet til organets interne saksforberedelse. Forutsetningen er normalt at organet har utarbeidet dokumentet selv, at dokumentet ikke er sendt ut av organet og at det er ment for den interne saksforberedelsen. Organbegrepet – hva som i lovens forstand anses å være ett organ – står altså sentralt.

I Justisdepartementes veileder til offentleglova punkt 7.2.1 utdypes kravene til § 14(1):

«Det generelle utgangspunktet er at ein organisasjon som framstår som ei sjølvstendig eining må reknast som eitt organ. I ei vurdering av om organet framstår som sjølvstendig må det leggjast vekt på korleis det er organisert, og om det har nokon sjølvstendig myndigheit til å treffe avgjerder.» I følge veilederen vil arbeidstakere vanligvis regnes som en del av organet, men ikke i saker som gjelder oppsigelser, opprykk, permisjoner, reiseregninger og andre krav på refusjon. Dersom det oppstår en konflinkt mellom arbeidstaker og organet, kan dette føre til at de faller utenfor definisjonen av ett organ, jf. veilederen s. 92. Korrespondanse mellom elever og skolen, pasienter og sykehuset eller innsatte og fengselet vil normalt ikke være å regne som interne dokumenter.

Sivilombudsmannen konkluderer med at hvert enkelt politidistrikt og politiets særorganer, som Kripos, må regnes som flere organer i sak 2014/2292, jf. følgende utdrag fra uttalelsen: «De enkelte politidistriktene regnes som egne organer i offentleglovas forstand, jf. NOU 2003: 30 side 265. Det må derfor legges til grunn at hvert enkelt politidistrikt og politiets særorganer, slik som Kripos, også regnes som ulike organer. Utveksling av dokumenter mellom de forskjellige politiorganene vil altså normalt medfører at dokumentene mister sin organinterne karakter.»

Justisdepartementet fastslår videre at selvstendige rettssubjekter med offentlig eierskap, også regnes som ett enkelt organ, både overfor «eiere» og andre selskaper innad i et konsern.

På denne bakgrunn ber vi om en ny vurdering av om organisasjonen som har arbeidet med dokumentet, fremstår som ett organ.

Videre følger det av både ordlyden og veiledern at det aktuelle dokumentet må være utarbeidet av organet selv for at §14 skal kunne gi grunnlag for avslag. Et dokument som er utarbeidet av andre, eksterne personer eller organer, kan derfor ikke omfattes av § 14(1), selv om det brukes i organets interne saksforberedelse. Vi ber om en ny vurdering av om dokumentet er utarbeidet av organet selv.

Dokumentet må være utarbeidet med det formål å være intern saksbehandling. Se mer om dette i JDs veileder, punkt 7.2.4: «Unntaket i § 14 fyrste ledd gjeld berre dokument utarbeidde til saksførebuinga. Dette vil omfatte framlegg, utkast, konsept, skisser, utgreiingarog liknande arbeidsdokument som blir utarbeidd undervegs i prosessen.». Vi ber om en ny vurdering av hva som var formålet med dokumentet.

Endelig må dokumentet være internt, noe som betyr at det som hovedregel ikke skal være sendt ut av organet, jf. JDs veileder, punkt 7.2.5: «Dersom det blir sendt ut til utanforståande i original eller kopi vil høvet til å gjere unntak etter denne føresegna som hovudregel vere tapt. Dette vil gjelde uavhengig av kven dokumentet er oversendt til og på kva måte det er sendt.» Vi ber også om en ny vurdering av om dette vilkåret er oppfylt.

Selv om det foreligger adgang til å bruke § 14, minner vi om plikten til å utøve merinnsyn som følger av offl. § 11. I denne ligger en forpliktelse til alltid å vurdere behovet for hemmelighold opp mot behovet for innsyn. Det følger av offl. § 1 at hensynet til uavhengig kontroll og innsikt gjennom innsyn, skal tillegges mye vekt. Dette var også Stortingets forutsetning da de vedtok loven – det skulle bli mer åpenhet og innsyn. Jo viktigere saken er, jo strengere må da kravene være til begrunnelsen for unntak.

FNs høykommissær for menneskerettigheter, Human Rights Watch og Vedens helseorganisasjon anbefaler idag avkriminalisering av all narkotikabruk uten andre sanksjoner og forbud mot tvangsbehandling og ufrivillige ruskontroller.

Norge velger allikevel aktivt å fortsette å bryte menneskerettighetene for en offerløs forbrytelse.

UNODC er blant de mer konservative fraksjonene i FN og også blant dem som dessverre har tilrettelagt for den utdaterte politikken med kriminalisering av rusmiddelbruk.

Det er derfor svært viktig for offentligheten å få innsyn i Norges kontakt med UNODC. Det er vanskelig å tenke seg noe som er viktigere enn alvorlige brudd på borgernes grunnleggende menneskerettigheter.

Denne saken har stor samfunnsmessig betydning, og vi mener derfor hensynet til merinnsyn må føre til at en frigir dokumentet. Opprettholdes avslaget ber vi om at saken oversendes klageinstans ”uten ugrunnet opphold”, jf. offl. § 32 . Hvis klageinstans er Kongen i statsråd, ber vi om å bli kontaktet før klagen oversendes. Dette for å ha muligheten til å vurdere om vi heller vil bringe saken inn til Sivilombudmsmannen.

Komplett historie for min innsynshenvendelse og all korrespondanse er tilgjengelig via Internett fra denne adressen: https://www.mimesbronn.no/request/unodc_...

Med vennlig hilsen,

Rusinnsyn

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

1 Attachment

Sak: 17/7219-6 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Temaer for møtene med UNODC

Vi viser til Dykkar krav om innsyn. Kravet er innvilga, og dokumentet følgjer lagt ved her.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

1 Attachment

Sak: 17/7219-5 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Temaer for møtene med UNODC

Vi viser til Dykkar krav om innsyn. Kravet er innvilga, og dokumentet følgjer lagt ved her.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

1 Attachment

Sak: 17/7219-7 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: UNODC besøk til Oslo - forespørsel om møte med JD 19122017

Vi viser til Dykkar krav om innsyn. Kravet er innvilga, og dokumentet følgjer lagt ved her.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

2 Attachments

Sak: 17/7219-4 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: UNODC besøk til Oslo - Program for møter i Oslo 18122017-19122017

Vi viser til Dykkar krav om innsyn. Kravet er innvilga, og dokumentet følgjer lagt ved her.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

1 Attachment

Sak: 17/7219-3 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: UNODC besøk til Oslo - forespørsel om møte med JD 19122017

Vi viser til Dykkar krav om innsyn. Kravet er innvilga, og dokumentet følgjer lagt ved her.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

1 Attachment

Sak: 17/7219-1 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: UNODC besøk til Oslo - forespørsel om møte med JD 19122017

Vi viser til Dykkar krav om innsyn. Kravet er innvilga, og dokumentet følgjer lagt ved her.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

1 Attachment

Sak: 17/7219-2 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: UNODC besøk til Oslo - forespørsel om møte med JD 19122017

Vi viser til Dykkar krav om innsyn. Kravet er innvilga, og dokumentet følgjer lagt ved her.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

Sak: 17/7219-17 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Møte med UNODC i Oslo 18122017-19122017 - Bidrag til talepunkter

Dykkar krav om innsyn i dokument er avslått med heimel i Offl. § 14 1. ledd

Meirinnsyn er vurdert, jf. offentleglova § 11.

Avslag på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32. Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Med helsing

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon

Catharina Maria Lurås, Justis- og beredskapsdepartementet

1 Attachment

Se vedlagt dokument.

Med hilsen

Justis- og beredskapsdepartementet

 

vis sitert seksjon

Innsyn, Justis- og beredskapsdepartementet

1 Attachment

Sak: 17/7219-12 FNs kontor mot narkotika og kriminalitet (UNODC) - Besøk til Oslo 18122017-19122017
Dokument: Kopi av avtale med UNODC

Dykkar krav om innsyn i dokument er dels innvilga. Unntaket skjer med heimel i Offl. § 15 1. ledd 1. punktum
Meirinnsyn er vurdert. jf. offentleglova § 11.

Avslag på på innsynskrav kan påklagast i samsvar med reglane i offentleglova § 32.
Ei eventuell klage skal sendast til Justis- og beredskapsdepartementet, jf. forvaltningslova § 32.
Klageinstansen er Kongen i statsråd.

Vi gjer merksam på at dersom klaga blir handsama av Kongen i statsråd, mistar klagaren retten til å klage saka inn for Sivilombodsmannen, jf. lov om Stortingets ombodsmann for forvaltninga § 4 andre ledd bokstav b.

Klagefristen er tre veker, jf. forvaltningslova § 29.

Justis- og beredskapsdepartementet
Administrasjons- og økonomiavdelinga
Seksjon for dokumentforvaltning
[epostadresse]

vis sitert seksjon