Hjelpesider

Kontakt oss

Om det er noe du lurer på, eller om det er noe vi burde vite om tjenesten, ta kontakt med oss.

Lag henvendelse #

Jeg er usikker på hvilken myndighet jeg skal sende henvendelsen til, hvordan kan jeg finne riktig myndighet? #

Det kan være vanskelig å få oversikt over myndighetenes kompliserte struktur, og finne ut hvem som har informasjonen du vil ha. Her er noen tips:

  • Titt litt rundt eller søk Mimes brønn for å se etter lignendende henvendelser som din.
  • Når du tror du har funnet en myndighet som kan ha informasjonen, bruk "hjemmeside" lenka til høyre på siden deres for å sjekke websiden om hva de holder på med.
  • Kontakt myndighetene på e-post eller telefon for å spørre om de har den typen informasjon du ønsker.
  • Ikke bekymre deg om du sender til korrekt myndighet. Om du sender feil, plikter de å hjelpe deg i riktig retning.
  • Om du har en kinkig sak, kontakt oss så skal vi forsøke å hjelpe.
Dere mangler den myndigheten jeg ønsker å spørre! #

Vennligst kontakt oss med navnet på myndigheten og, om du finner det, deres kontakt e-post adresse for innsynsbegjæringer.

Hvorfor må jeg holde henvendelsene fokusert?#

Bare skriv ting i forespørselen som er nødvendig for at noen enkelt kan identifisere informasjonen du søker. Vær spesifikk og fokusert! Ikke inkluder:

  • argumentasjon for saken din
  • utsagn som kan være krenkende eller fornærmende for andre

Om du gjør dette, må vi fjerne henvendelsen din for å forhindre problemer med lovene. Dette er kjedelig både for oss og deg. Korte meldinger gjør det lettere for myndigheten å finne hvilken informasjon du ønsker, som betyr at du raskere får svar.

Om du søker informasjon for å støtte et argument eller kampanje, Offentlighetslova er et kraftig verktøy. Selv om du ikke kan bruke denne tjenesten for å drive kampanjen din, så oppfordrer vi deg til å bruke den for å skaffe informasjonen du trenger. Vi oppfordrer deg også til å kjøre kampanjen et annet sted. En effektiv og veldig enkel muligheter er å starte din egen blogg. Du er velkommen til å linke til kampanjen din fra denne nettsiden i en kommentar til henvendelsen (du kan skrive inn kommentarer etter at du har sendt henvendelsen).

Koster det noe å lage en henvendelse?#

En innsynhenvendelse er som regel alltid gratis.

Hvor raskt vil jeg få svaret? #

Etter loven, skal myndighetene behandle saken uten opphold.

De skal normalt svare innen 2-3 dager, og i de fleste tilfeller innen 5 dager. Har de en grunn for å ikke svare innen denne tiden må de opplyse om dette. (alle detaljer).

Mimes brønn vil sende deg en e-post om du ikke får svaret innen rimelig tid. Deretter kan du velge om du vil sende de en purre-melding, og fortelle at de bryter loven.

Hva om jeg aldri får et svar?#

Det er flere ting du kan gjøre om de ikke svarer

  • Noe kan ha godt galt, og myndigheten har ikke fått henvendelsen din. Det er verdt å ringe myndigheten og høflig sjekke at de har mottatt henvendelsen. Den ble sendt til de på e-post.
  • Om de ikke har mottatt den, kan det skyldes et «spam filter». Henvis myndighetene til svaret 'Jeg kan se henvendelsen på Mimes brønn, men vi fikk aldri e-posten!' i saksbehandler seksjonen på disse hjelpsidene.
  • Om du fortsatt ikke har noe hell, så kan du klage til myndighetene. Det er også mulig å klage til Sivilombudsmannen. Les siden var 'Utilfreds med svaret du fikk?'.
Hva om jeg ikke er fornøyd med svaret? #
Om du ikke fikk informasjonen du spurte om, eller om du ikke fikk den i tide, les vår side:'Utilfreds med svaret du fikk?'.
Kan jeg be om informasjon om meg personlig? #

Nei. Hendendelser gjort med Mimes brønn er offentlige, og behandles etter Offentlighetslova. Vi kan ikke hjelpe deg med personlige henvendelser.

Om du vil vite hva slags informasjon en myndighet har registrert om deg, kan du be om dette etter Personopplysningsloven. Du finner mer informasjon om innsynsrettene dine på SNL.

Forvaltningen har dessuten taushetsplikt på dine personopplysninger, og hverken vi eller myndighetene ønsker å publisere dette.

Om du ser at noen har inkludert personopplysninger, kanskje uforvarende, i en henvendelse, vennligst kontakt oss umiddelbart slik at vi kan fjerne det.

Jeg ønsker å holde henvendelsene mine hemmelige (I hvert fall til jeg publiserer saken min) #

Mimes brønn er foreløpig kun designet for offentlige henvendelser. Alle henvendelser vil bli automatisk publisert slik at alle kan lese de.

Du bør kontaktene myndighetene direkte. Ta kontakt, om du er interessert i å kjøpe et system som hjelper med å håndtere innsynshenvendelser.

Next, read about your privacy -->