Hjelpesider

Kontakt oss

Om det er noe du lurer på, eller om det er noe vi burde vite om tjenesten, ta kontakt med oss.

Saksbehandlere #

Jeg kom hit ved å følge lenka nederst i en innsynsbegjæring, hva skjer her? #

Mimes brønn er en tjeneste som driftes av frivillige. Den hjelper vanlige innbyggere å lage innsynsbegjæringer, og abonnere og dele svarene.

Innsynsbegjæringen du mottok ble sendt av noen ved hjelp av Mimes brønn. Det er enkelt for deg å svare på henvendelsen, akkurat som du ville gjort med enhver annen henvendelse fra en person. Den eneste forskjellen er at svaret blir publisert på Internettet automatisk.

Om du har personvern- eller andre bekymringer, vennligst les svarene nedenfor. Du vil kanskje også lese dette introduksjon til Mimes brønn for å finne ut hvordan tjenesten fungerer sett fra en brukes synsvinkel. Du kan også søke på tjenesten for å finne myndigheten du jobber for, og se status på alle henvendelser som er utført ved hjelp av dette nettstedet.

Sist, vi setter pris på kommentarer og tanker fra saksbehandlere, det er fint om du lar hører fra deg.

Hvorfor publiserer dere svarene fra innsynsbegjæringene? #
Vi mener det er flere gode grunner for det. Det viktigste er at det vil oppfordre befolkningen til å interessere seg mer og involvere seg i statens virksomhet. Vi håper det også vil redusere antall dupliserte henvendelser på alle tema som den offentlige myndigheten mottar. Siden innsynshenvendelsene inneholder offentlig informasjon, som alle enkelt kan be om igjen, ser vi ingen grunner for ikke å spre informasjonen.
Er menneskene som lager henvendelsene virkelig mennesker? #
Ja. For at vi skal kunne holde orden på svarene, bruker vi data-genererte e-epostadresser for hver henvendelse. Men hver bruker må registrere seg på tjenesten med en unik e-postadresse som vi verifiserer. Du kan søke på siden for å finne en liste over alle innsynshenvendelser en person har utført.
Jeg kan se en henvendelse på Mimes brønn, men vi fikk den aldri på epost!#

Hvis en henvendelse vises på sidene, har vi forsøkt å sende den til myndigheten på epost. Leveransefeil vil på e-posten vil automatisk vises på sidene. Du kan selv sjekke hvilken epostadresse vi benytter ved å benytte «Vis e-postadresse for innsyn» lenken som vises på siden til myndigheten. Kontakt oss om du har en bedre adresse vi kan bruke.

Henvendelsen kommer noen ganger ikke frem fordi de blir fjernet i stillhet av "spam-filtrene" i IKT-avdelingen til organisasjonen. Myndighetene kan sikre seg at dette ikke skjer ved å be IKT «hvitliste» alle eposter fra @mimesbronn.no. Om du spør oss vil vi videresende alle henvendelser, og/eller gi tekniske detaljer slik at IKT kan finne ut hvor det ble av meldingen.

Til slutt, du kan også svare på henvendelser fra nettleseren din, uten å bruke epost, ved å benytte lenken «Svar på henvendelsen» nederst på siden til henvendelsen.

Hvordan regner dere ut svarfristen som vises på sidene?#

Offentlighetslova sier:

Eit organ som mottek eit innsynskrav, skal vurdere kravet konkret og sjølvstendig. Kravet skal avgjerast utan ugrunna opphald.

Detaljene rundt hvordan vi regner ut dagene, og om når på døgnet henvendelsen kom m.m. er ikke viktig, det som er viktig her er at loven sier at myndighetene skal svare raskt.

Om du har en god grunn for hvorfor henvendelsen kommer til å ta litt tid å behandle, vil innsynsbegjærer sette stor pris på at du raskt svarer med en setning om hva som skjer.

Saksbehandlere har ofte mange saker å behandler, og det er vårt inntrykk at det ofte legges mye hardt arbeid i å svare på henvendelser. Dette arbeidet er ofte skjult for offentligheten. Vi tror det vil hjelpe alle om mer av denne kompleksiteten blir synlig.

Publiserer dere epostadresser og mobil nummer? #

For å forhindre spam, vil vi automatisk fjerne de fleste epostadresser og noen mobilnummer. Vennligst kontakt oss om det er noen vi har bommet på. Av tekniske grunner klarer vi ikke å fjerne de fra alle vedlegg, for eksempel noen PDF-filer.

Om du trenger en av epostadressene vi har fjernet, vær så snill å ta kontakt. Fra tid til annen utgjør en epostadresse en viktig del av svaret på innsynsbegjæringen og vi vil da legge inn en obfuskert versjon som en kommentar.

Offentlighetslova skiller ikke mellom henvendelser, og alle i hele verden kan spørre etter dokumenter og få kopi av disse. Om du tror at vi deler dokumenter som bryter med opphavsretten din, kan du kontakte oss og spørre om vi kan fjerne dem. Allikevel, for å spare skattepenger og hindre negativ PR, anbefaler vi at du ikke gjør dette.

Hvis du ikke allerede har gjort det, les introduksjonen -->
Ellers, hvem står bak eller programmerings-APIet -->